Tre som vägde tungt

I USA har den politiska tv-reklamen spelat en stor roll för valutgången ända sedan 50-talet. Framförallt har intensiteten och kraften i tv-annonseringen betytt mycket för kandidaternas möjlighet att kapa åt sig röster. Kampanjbudgeten för en kandidat, och underförstått hur mycket pengar som lades på tv-annonsering, har ansetts avgörande.
Med nya kanaler ut till väljarna och ett allt aktivare gräsrotsarbete håller kanske den bilden delvis på att förändras. Men några filmer har verkligen fått stor betydelse. Här är tre av dem.


Republikanernas Willie Horton-reklam från 1988.
George Bush kampanjledare Lee Atwater var inte främmande för negativt kampanjande. De brott den livstidsdömde Willie Horton gjort sig skyldig till under en permission vändes mot den demokratiske presidentkandidaten Michael Dukakis, som under sin tid som guvernör i Massachusetts försökt förändra delstatens kriminalvård.


Swift boat veterans tv-reklam mot John Kerry 2004.
Påtryckargruppen Swift boat veterans, bestående av republikanska vietnamveteraner, skapades för att attackera den bild demokraternas presidentkandidat John Kerry gett av sina insatser under Vietnamkriget.


Yes we can 2008
”Han (will.I.am) kom till oss med idén om videon. Vi sa nej, vi var rädda att det skulle uppfattas som propaganda och uppmanade honom att göra det själv. Då blev det mer autentiskt. Och den spred sig som en löpeld veckan innan supertisdagen då det hölls 22 primärval”, berättar Obamas kampanjledare David Plouffe om den förmodligen mest sedda videon inför amerikanska presidentvalet 2008.

Tre gånger Daisy


Daisy Girl 1: President Lyndon B Johnson, som fick överta ämbetet efter mordet på John F Kennedy, fick i sitt första och enda presidentval möta republikanen Barry Goldwater. Arizonasenatorn Goldwater hävdade bland annat att USA borde använda sig av taktiska kärnvapen i Vietnam. Men hotet om kärnvapenkrig kunde användas på hemmaplan, insåg demokraternas valstrateger. Tony Schwartz, gjorde den klassiska “Daisy Girl-filmen för Lyndon Johnson 1964.


Daisy Girl 2: Demokraten Colleen Callahan som var kongresskandidat i valet 2008 tar Daisy till hjälp för att attackera sin republikanske motståndare Aaron Schock. Nu hjälpte inte Schockfilmen, utan republikanen blev vald.


Daisy Girl 3: 2007 använde även Australiens gröna parti Daisytemat i en film om klimatförändringarna.

Vem sa det? Quiz1

Politiken är full av oförglömliga kommentarer. Uttalanden som gjorts i ett pressat ögonblick, men som vi kommer ihåg för evigt. Men vem sa vad?

Här är ett utmanande frågetest.

 

1. "Det är ett löfte att det är en målsättning som vi lovar att vi har som mål att arbeta för"

 

2. "Man kan bara dra ned byxorna en gång"

 

3. "Beslutet var oåterkalleligt när vi fattade det"

 

4. "Ingen statsrådspost är så åtråvärd att jag dagtingar med mitt samvete"

 

5. "Det kändes som en statskupp"

 

6. ”Jag vill inte att den finansminister som kommer efter mig - hon eller han - ska behöva åka till New York, Washington och London och inför flinande 25-åriga börsmäklare behöva förklara hur det svenska välfärdssystemet är uppbyggt...”

 

7. "Av lätt insedda skäl"

 

8. "De sprang omkring som skållade råttor och var krismedvetna en vecka"

 

9. "Där går ledaren för fittstimmet"

 

10. "Arbetarplågare, baggbölare, kupongklippare, Pinochet eller blodsugare"

 

11. "Lycka till!"

 

12. "Jag är jättelycklig. Det är precis det här vi vill ha. Mera normer i samhället"

 

Du har gjort testet, men vet inte om du har alla tolv poängen? Eller är du osäker på något svar?

Maila mig på: [email protected] och skriv QUIZ1 i ämnesraden så skickar jag svaren!


Bloggen är död, del 2

”Bloggen är död” skrev jag i en krönika i oktober 2005.

Visst, det var ett vinklat inlägg, och genast började naturligtvis en massa bloggare idiotförklara mig.

Fast åren har gått och vare sig bloggandet eller de så kallade sociala medierna har visat sig bli den maktfaktor alla sa att de skulle bli för några år sedan.

I veckan inleds S-kongressen och på S-buzz är Johan Ulvenlöv lyrisk över att mer än 30 bloggare kommer att rapportera från kongressen. Detta blir Bloggkongressen, förklarar Ulvenlöv upphetsat.

Och jo, de S-märka bloggarna kommer nog att rapportera högt som lågt från kongressen. Frågan är bara vilka som ska läsa och låta sig påverkas.

Varje liten utflykt i den så kallade bloggosfären avslöjar att bloggarna i hög grad ägnar sig åt att debattera med eller hänvisa till varandra. Det är som om ett antal personer satt i ett ständigt pågående gruppsamtal.

Själv minns jag när gamla Televerket introducerade tjänsten telefonkonferens, som inte så lite påminner om bloggandet. En avgränsad skara sitter och pratar med varandra.

Om någon minns Twitter så var det en ny teknologi som totalt skulle förändra sättet vi kommunicerade på. Även om inte twittrandet slutat helt, är det knappast någon som sett några revolutionerande effekter av det.

Missförstå mig rätt, jag tror Twitter, Facebook-grupper och andra sociala medier kan vara precis rätt och funktionella i till exempel en valkampanj. I händerna på en kampanjorganisation blir de ett verktyg för snabb kommunikation inom en stor eller liten skara människor. Där har och kommer det få en betydelse.

Men för stora partier som är ute efter att påverka folks bild av verkligheten kommer de spela en ganska liten roll även i valet 2010. Om nu inte någon kommer på en ”killer-application” som slår oss alla med häpnad.

Och – som vanligt – kommer det som föraktfullt brukar kallas gammelmedia att i hög grad avgöra både valrörelsens dagordning och partiernas genomslag.

Men hur förklarar du då ”bloggbävningen” runt FRA-frågan 2008, hör jag invändningen.

Jo, fast det krävdes att bloggkitteln verkligen kokade över, att det pyste över också i den etablerade medievärlden för att frågan skulle få någon verkligt stor betydelse utanför de bloggar och forum där redan initierade debatterade frågan.

Okey, bloggen är väl inte riktigt död, men betydelsen av dem är djupt överskattad.

”Av lätt insedda skäl”, som denne bloggare själv skulle uttrycka det, finns det undantag, som Carl Bildt och kanske Thomas Bodström.

Politikerbloggen drivs av en nyhetsjournalist och är knuten till en nyhetsredaktion (TV4 Nyheterna), och snarare en förlängning av en nyhetsredaktion än något annat.

Och – ingen regel utan undantag. Mest spännande politiska bloggen just nu är Alliansfritt Sverige som tagit tillvara det som amerikanska bloggare ägnade sig flitigt åt i den amerikanska presidentvalskampanjen 2008; att kritiskt granska motståndarnas påståenden och argument. De gör det dessutom med lite humor ibland.

Av det intensiva bloggande som de fyra allianspartierna skulle ägna sig åt enligt deras gemensamma besked för något år sedan ser vi däremot ganska lite.

 


Tre filmer med humor

Tony Schwartz, mest känd för den klassiska “Daisy Girl-filmen för Lyndon Johnson 1964, ligger bakom den här reklamfilmen från 1968. Spiro Agnew var Richard Nixons vicepresidentkandidat. Spiro Agnew blev vicepresident men tvingades avgå under den andra mandatperioden, efter avslöjanden om hans delaktighet i mutaffärer under hans tid som guvernör. Redan 1968 menade Tony Schwartz att Spiro Agnews kandidatur var skrattretande.

Att moderaternas Gunnar Hökmark hade självironi var kanske det mest överraskande i senaste Europavalet. Den här filmen speds på YouTube inför Europavalet sommaren 2009.
När tidigare vicepresidenten Al Gore blev presidentkandidat 2000 ställdes han inför gamla försyndelser. Bland annat fick han äta upp sitt uttalande att han tog initiativet till internet.

Tre svenska filmkalkoner

Det är svårt att lyckas komprimera ett budskap i en kort film. Men rätt lätt att misslyckas.
Här är några plock ur den politiska kalkonfarmens filmrum.
Först trailern till en riktig kalkonklassiker från socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU 2006. Den längre filmen på "Romeo och Julia"-temat får det mesta skolteaterföreställningar att verka helproffsiga i en jämförelse.
Kristdemokraternas Göran Hägglund pekas ut som valrörelsens stjärna 2006 i denna Kd-film.
Ödesmättad musik ledsagar det som minst sagt måste beskrivas som "overkill".
Eugene Bryssel stod för Miljöpartiets politiska EU-teater.
Kanske inte Miljöpartiets mest lyckade drag. Hur tänkte de egentligen?

Tre udda politiska filmer

Spiridione Sant, oberoende kandidat i det maltesiska valet 1987, är politikern som har allt. Skägget, glasögonen och retoriken. Efter två minuter har han gått upp i varv så man tror att han när som helst ska drabbas av hjärtinfarkt. Men det är bara början. Den verkliga höjdpunkten är när han efter 6:20 brister ut i sång.

Richard Sultana, från tal-Farfett-partiet (ja, faktiskt), är en annan klassisk kandidat från det maltesiska valet 1987. Som kampanjlåt skulle han kunna ha Joe Cockers ”You can leave your hat on”. Törs vi tippa att frågan om tandvården står högt på Sultanas dagordning?
Diane Benson kandiderar till amerikanska kongressen 2006, och visar sig bokstavligt talat beredd att ta skit.

Tre svartvita klassiker

1. I like Ike

Vi inleder med en tillbakablick på den politiska tv-reklamens verkliga barndom. Året är 1952 och demokraterna har haft presidentämbetet i 20 år.

Krigshjälten Dwight "Ike" Eisenhower förs först fram som oberoende kandidat, men accepterar att bli republikanernas kandidat.

Den första reklamfilmen för en presidentkampanj på tv får en massiv uppbackning. Musiksnutten görs av den kände kompositören Irving Berlin och filmen av Walt Disney Studios.

 

2. Nixon 1960

Under åtta år med Eisenhower var Richard Nixon hans vicepresident. 1960 borde marken varit banad för hans seger i presidentvalet. Men Nixons motgångar i valkampanjen, inte minst hans mindre lyckade tv-framträdanden, gjorde att untgången blev en annan. Richard Nixon 1960.
3. Jackie jagar spanskröster
Även om John F Kennedy vann presidentvalet 1960 var det med knapp marginal, bara 0,2 procent skilde honom och Richard Nixon. Det här var också året med den definitiva bekräftelsen på att "minoritetsväljare" var en viktig målgrupp. Här är det John F Kennedys fru Jackie som vädjar här till de spansktalande väljarna.

RSS 2.0