Tre som vägde tungt

I USA har den politiska tv-reklamen spelat en stor roll för valutgången ända sedan 50-talet. Framförallt har intensiteten och kraften i tv-annonseringen betytt mycket för kandidaternas möjlighet att kapa åt sig röster. Kampanjbudgeten för en kandidat, och underförstått hur mycket pengar som lades på tv-annonsering, har ansetts avgörande.
Med nya kanaler ut till väljarna och ett allt aktivare gräsrotsarbete håller kanske den bilden delvis på att förändras. Men några filmer har verkligen fått stor betydelse. Här är tre av dem.


Republikanernas Willie Horton-reklam från 1988.
George Bush kampanjledare Lee Atwater var inte främmande för negativt kampanjande. De brott den livstidsdömde Willie Horton gjort sig skyldig till under en permission vändes mot den demokratiske presidentkandidaten Michael Dukakis, som under sin tid som guvernör i Massachusetts försökt förändra delstatens kriminalvård.


Swift boat veterans tv-reklam mot John Kerry 2004.
Påtryckargruppen Swift boat veterans, bestående av republikanska vietnamveteraner, skapades för att attackera den bild demokraternas presidentkandidat John Kerry gett av sina insatser under Vietnamkriget.


Yes we can 2008
”Han (will.I.am) kom till oss med idén om videon. Vi sa nej, vi var rädda att det skulle uppfattas som propaganda och uppmanade honom att göra det själv. Då blev det mer autentiskt. Och den spred sig som en löpeld veckan innan supertisdagen då det hölls 22 primärval”, berättar Obamas kampanjledare David Plouffe om den förmodligen mest sedda videon inför amerikanska presidentvalet 2008.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0